مقالات

آموزش نحوه سوکت زدن کابل شبکه

آموزش سوکت زدن کابل شبکه

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

طریقه سوکت زدن کابل شبکه : سوکت زدن، اتصال کابل شبکه تابیده‌شده به سوکت کابل شبکه است، در راه‌اندازی شبکه به کابل‌هایی با طول مشخص نیاز هست که به این نوع سوکت متصل باشند.  برای سوکت زنی کابل شبکه نیاز است تا کابل را به طور صحیح به کانکتورهای RJ45 متصل کنیم. به اصطلاح دو سر آن را سوکت شبکه بزنیم. در این مطلب سعی میکنیم مطالبی در مورد آموزش سوکت زدن کابل شبکه بیان کنیم. با ما همراه باشید.

سوکت شبکه چیست؟

یک سرور روی یک کامپیوتر خاص کار می کند و دارای یک سوکت بوده که به یک شماره پورت خاص متصل است. سرور فقط منتظر می‏ ماند تا مشتری درخواست ارتباط برقرار کند.
در سمت مشتری: مشتری نام دستگاهی را که سرور روی آن در حال اجرا است و شماره پورتی را که سرور روی آن گوش میکند میداند. برای ایجاد درخواست اتصال ، مشتری سعی میکند با سرور در دستگاه و پورت سرور قرار ملاقات بگذارد. مشتری باید خود را به سرور معرفی کند درنتیجه به شماره پورت محلی متصل میشود. این معمولاً توسط سیستم تعیین میشود.

سوکت کابل

اگر همه چیز خوب پیش رود ، سرور اتصال را می پذیرد. سپس ، سرور یک سوکت جدید ، متصل به همان درگاه محلی دریافت میکند و نقطه پایانی از راه دور را روی آدرس و پورت سرویس گیرنده تنظیم کرده ، حال به یک سوکت شبکه جدید احتیاج دارد تا بتواند ، در حالی که به نیازهای مشتری متصل است ، به شنیدن سوکت اصلی برای درخواست های اتصال ادامه دهد.

سوکت کابل شبکه

در سمت گیرنده ، در صورت پذیرش اتصال ، سوکت با موفقیت ایجاد میشود و مشتری میتواند از سوکت برای برقراری ارتباط با سرور استفاده کند. مشتری و سرور میتوانند بوسیله نوشتن یا خواندن با سوکت های خود ارتباط برقرار کنند.

تعریف سوکت

سوکت یکی از نقاط پایانی یک ارتباط  دو طرفه بین دو برنامه در حال اجرا در شبکه است. یک سوکت به شماره درگاه متصل بوده تا لایه TCP بتواند برنامه ای را که قرار است داده به آن ارسال شود شناسایی کند.

قطعه پایانی ترکیبی از آدرس IP و شماره پورت است. هر اتصال TCP را می توان به طور منحصر به فرد توسط دو نقطه انتهایی شناسایی کرد. به این ترتیب می توانید چندین ارتباط بین میزبان و سرور خود داشته باشید.

بسته java.net در بستر جاوا یک کلاس Socket را فراهم می کند. یک اتصال دو طرفه بین برنامه جاوا و برنامه دیگری ، در شبکه پیاده سازی میکند. کلاس Socket در بالای پیاده سازی وابسته به سیستم عامل است و جزئیات هر سیستم خاص از برنامه جاوا را پنهان میکند. با استفاده از کلاس java.net.Socket به جای تکیه بر کد محلی ، برنامه های جاوا میتوانند از طریق شبکه به صورت مستقل از بستر ، ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این ، java.net شامل کلاس ServerSocket است ، سوکت را پیاده سازی میکند که سرورها میتوانند از آن برای گوش دادن و پذیرش اتصالات مشتری استفاده کنند.

موارد مورد نیاز برای سوکت زنی کابل شبکه

برای سوکت زدن کابل شبکه به موارد زیر نیاز داریم :

  • کابل شبکه
  • سوکت یا کانکتور RJ45
  • روکش یا کاور سوکت RJ45
  • Stripper (کابل شبکه را بریده و روکش کابل به وسیله آن جدا می شود و سیم ها بیرون می آیند.)
  • آچار شبکه (ابزاری که کابل شبکه را زیر کانکتورهای سوکت RJ45 پانچ می کند.)
  • تستر کابل شبکه (نشان دهنده سالم و ناسالم بودن کابل سوکت زده شده. )
ابزار سوکت زدن

ابزار سوکت زدن

مراحل انجام سوکت زدن کابل شبکه

مرحله اول : روکش کابل را جدا کنید. میتوانید این کار را با سیم چین ، تیغ موکت بری  و یا استریپر انجام دهید. کابل را بین دهانه و تیغه استریپر قرار دهید و 2 یا 3 دور استریپر را بچرخانید و سپس روکش کابل شبکه را جدا کنید. توجه کنید که نباید کابل را زیاد لخت کرد زیرا به روکش سیم ها آسیب می‌رسد و بعد از مدتی قطعی به وجود می‌آید.

جداسازی روکش کابل توسط استریپر

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

مرحله دوم : بعد از انجام مرحله اول مشاهده می‌کنید که سیم ها در 4 زوج به هم تابیده شده‌اند. باید این سیم ها را از هم جدا کرده و طبق استانداردی که قرار است سوکت کابل شبکه زده شود سیم ها را صاف کنید و کنار هم قرار دهید (معمولا استاندارد T-568B). طول سیم ها را با یکدیگر یکسان کرده تا زمانی که قرار است سیم ها را داخل سوکت پانج کنید ، به مشکل بر نخورید. سایز استاندارد سیم ، بدون روکش مورد نیاز برای سوکت زدن شبکه 1.5 تا 2 سانتی متر می‌باشد.

یکسان سازی سیم کابل شبکه

مرحله سوم: در این مرحله با آچار شبکه (Crimping Tool) سوکت را پانچ کنید. تنها به اندازه ای فشار وارد کنید که صدای پانچ شدن سوکت کابل شبکه را بشنوید.

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

مرحله چهارم: اگر می خواهید از درست پانچ شدن سیم‌ها در زیر تیغه ها مطمئن شوید، ابتدا کابل را کمی بکشید تا از شل نبودن سیم‌ها اطمینان حاصل کنید. سپس رنگ بندی کابل شبکه را دوباره چک کنید. اکنون کابل شما کامل است و در نهایت نوبت به تست کابل شبکه و سوکت آن میرسد.

تست کابل شبکه

تست کابل شبکه

بعد از انجام  مراحل ذکر شده ، باید از کابل تست گرفته شود تا از صحت نحوه عملکرد آن مطمئن شویم. برای این کار باید از تستر کابل شبکه استفاده کرد. تستر‌های مختلفی برای تست کابل شبکه وجود دارند.

انواع تستر های کابل شبکه
  • یک سری از این تستر ها طول کابل را نشان می دهند.
  • یک سری قطع شدن سیم را در طول مسیر نشان می دهند.
  • سری دیگر هم سرعت کابل را مشخص می‌کنند.

همچنین تستر ها نشان دهنده این هستند که ، ترتیب قرارگیری سیم ها رعایت شده یا خیر.
تسترها از دو قسمت مجزا تشکیل می‌شوند.در قسمت بزرگتر، دو ورودی جک RJ45 و RJ11 وجود دارد. اکنون ما ، با جک RJ45 سر و کار داریم چون جک RJ11  به سوکت تلفن مربوط می شود.

برای تست کابل دو سر کابل شبکه را که سوکت زدید به جک RJ-45 روی دستگاه وصل کنید.
اکنون تستر را روشن کنید.
در هر قسمت از تستر ۹ لامپ کوچک وجود دارد که عددهای ۱ تا ۸ سیم های کابل شبکه را نشان میدهند. لامپ G هم نشان دهنده حرف اول کلمه Ground است و مربوط به اتصال شیلد (نویزگیر) میباشد.

اگر کابل شبکه شما سالم باشد و به درستی پانچ شده باشد، ۸ لامپ یک سر تستر و ۸ لامپ مربوط به سر دیگر تستر باید به ترتیب روشن شوند. یعنی لامپ ۱ با ۱، لامپ ۲ با ۲ و به همین ترتیب تا لامپ شماره ۸. اگر به این صورت انجام نشد یک جای کار مشکل دارد و ممکن است در سوکت زنی کابل شبکه اشتباهی کرده باشید. بر روی تستر دکمه ای وجود دارد که دارای حالت های S و ON است.

اگر تستر را در حالت S یا Slow بگذارید تست با سرعت کمتری نسبت به حالت ON انجام می شود. نکته آخر این است که هنگام استفاده از تستر دقت کنید، حتما دو سر کابل به خود تستر متصل باشد. اگر یک سر کابل به تستر و سر دیگر کابل به دستگاه دیگری مثل کامپیوتر وصل باشد، امکان سوختن تستر وجود دارد.

در این مطلب سعی شده تا اطلاعات مفیدی درباره روش سوکت زدن کابل شبکه در اختیار شما قرار دهیم.چنانچه سوالی در ذهن شما باقیمانده می توانید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

اعتماد شبکه پرهام به عنوان مجری  و ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه در تمام نقاط ایران و همچنین خدمات شبکه در تهران آماده انجام تمام پروژه های شبکه با بهترین تجهیزات شبکه می باشد.جهت مشاوره و اجرا و یا اصلاح پروژه های خود با ما در تماش باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *