مقالات

انواع دوربین‌ مداربسته و کابرد های آن

انواع دوربین های مداربسته

بررسی تخصصی انواع دوربین مدار بسته

انواع دوربین مدار بسته : دوربین مداربسته (closed-circuit television) یا  cctv یک سیستم امنیتی و نظارتی هستند که در مکان هایی مانند: مکانهای عمومی ، تجاری و منازل مورد استفاده قرار می گیرند. دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرم و جنایت در سطح شهر و همچنین در ساختمان‏های شخصی نصب شده اند.

از آنجایی که دوربین ها توسط کابل های مختلف (کواکسیال یا کابل شبکه) به دستگاه ضبط DVR یا NVR و در نهایت به مانیتورها متصل میگردند و ارسال اطلاعات به حافظه ذخیره‌سازی، را انجام می‌دهند به آنها “مدار بسته” گفته میشود تا بیانگر این باشد که دوربین های مداربسته در صورت لزوم، امکان بررسی آن‌ها توسط افراد مشخصی امکان پذیر است.

 ما در این مقاله سعی بر آن داریم تا به مختصری از آن اشاره کنیم.

تاریخچه دوربین مداربسته

نخستین استفاده از سیستم دوربین مداربسته در سال ۱۹۴۲ میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان نصب شد.این کار به منظور مشاهده پرتاب موشک های v2 بود. یک مهندس آلمانی بنام “والتر بروچ” مسئولیت نصب آن را برعهده داشت. هفت سال بعد اولین تبلیغ دوربین مداربسته در سال ۱۹۴۹ برای محصولی با نام “وریکون” ساخته شد.

سپس سیستم های ضبط تصاویر دوربین مداربسته در برخی پایگاه های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک بکار گرفته شد و خیلی سریع روی موشک ها نصب گردید تا جایی که تصاویر را همراه با صدا به زمین ارسال می کردند.

رونمایی اولیه از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا در سال ۱۹۷۳ بود. هنگامیکه در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته برای پیشگیری از جرایم در محدوده نصب گردید ، نقش چشمگیری در کاهش جرایم ایفا نکرد ، تا اینکه در سال ۱۹۸۰ دوربین های مداربسته در سطح گسترده ای در سراسر آمریکا بکار گرفته شد. بنظر می آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان‌تر در مقایسه با بکارگیری نیروهای پلیس برای شناسایی جرایم باشد.

از نیمه دوم سال ۱۹۹۰ پلیس دوربین های زیادی را در سطح شهرها نصب کرد. در انگلستان نیز استفاده از دوربین مداربسته بسیار رواج پیدا کرد. شهر “نورفولک” انگلستان نخستین مکانی در این کشور بود که دوربین ها را در خود جای داد. بطور کلی در دهه میلادی بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ استفاده از دوربین های مداربسته در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرد.

انواع دوربین مدار بسته خانگی

چند نوع دوربین مدار بسته داریم که به شرح زیر است:

دوربین مداربسته دام (indoor)

dome به معنای گنبد است. اصطلاح دام به شکل بدنه این نوع از دوربین مداربسته اشاره دارد. این دوربین برای محیط های مسقف به کار برده میشود. دوربین دام عموما کاربرد غیر صنعتی دارد. بدنه این دوربین مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد. بهتر است از این نوع دوربین در محیط‏ داخلی اداری ، تجاری یا مسکونی استفاده شود.

انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته مینیاتور، پین هول ، سوزنی

دوربین مداربسته مینیاتوری ، پین هول یا سوزنی در ابعاد یک قوطی کبریت ، رایج ترین دوربین مداربسته پنهان است. دوربین پین هول دارای ابعادی کوچک درحدود 3 در 3 سانتی‏متر است. لنزی ثابت و میکروفونی جهت دریافت صدا از محیط مورد نظر دارد. دوربین مداربسته pinhole به خاطر حجم کوچک بدنه و لنز کوچک خود حتی از یک حفره 3 میلی‏متری میتواند ، ضبط تصویر را انجام دهد.

دوربین مداربسته

پین هول

دوربین مداربسته بولت (outdoor)

(bullet) به معنای گلوله یا لوله است. دوربین بولت بدنه ای استوانه ای شکل و عموما فلزی دارد. با توجه به ضد آب بودن بدنه ،این دوربین برای محیط‏ بیرون و شرایط سخت آب و هوایی مناسب است. دوربین بولت در کیفیت های متفاوت به صورت شبکه و آنالوگ ساخته شده است از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارند. در ضمن ضد آب بودن دوربین بولت به معنای امکان غوطه ور کردن آن در آب نخواهد بود.

کابرد دوربین مدار بسته

دوربین  بولت

دوربین مداربسته اسپید دام(indoor)

دوربین مداربسته اسپیددام قوی ترین دوربین برای کنترل تردد محسوب میشود. این دوربین با توان چرخشی 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی میتواند با سرعت قابل تنظیم ، گردش دورانی داشته باشد. همچنین نقاط دور تحت پوشش را از طریق بزرگنمایی اپتیکال با کیفیت بالا تصویربرداری می کند.

یکی از مزیت های اسپید دام وجود محافظ طلقی است که به دلیل نصب در ارتفاع بیش از 3 متر و زاویه قرار گیری لنز دوربین در کاور طلقی، جهت لنز دوربین اسپید دام مشخص نیست. دوربین مداربسته اسپید دام دارای بدنه فلزی و استاندارد IP67, IP68 است که این ویژگی ها ، بدنه دوربین را در مقابل باران و رطوبت محافظت می نمایند.

دوربین مدار بسته اسپید دام

اسپید دام

دوربین مداربسته صنعتی ، باکس

دوربین صنعتی (box) طبق تصویر برای تصویربرداری در فضای بیرونی یا داخلی مورد استفاده قرار میگیرد. انواع دوربین مدار بسته باکس معمولا بدون لنز به کاربران عرضه میشود. کاربر با توجه به نیاز ، میتواند لنز مناسب را انتخاب نماید. جنس بدنه این دوربین پلاستیک یا فایبر گلس میباشد.

دوربین صنعتی

دوربین صنعتی

 

کاربرد دوربین مداربسته

کاربرد نظامی ،صنعتی ،کنترل ترافیک ،ارتباطات ویدیویی ،فضایی و تصویربرداری نامحسوس از جمله کاربردهای انواع دوربین های مدار بسته هستند. در ادامه به صورت کامل تر، سعی بر آن شده تا کاربردهای اصلی دوربین مداربسته را در اختیار شما قرار دهیم.

  • جلوگیری از ارتکاب جرایم

طبق تحقیقات آماری در آمریکا و انگلستان بعد از نصب دوربین مداربسته در پارکینگ ها ۵۱ % ، در فرودگاه ها ۲۳% و در سایر مراکز عمومی ۷% از جرایم کاهش یافته است.

بعنوان مثال : دوربین دستگاه خود پرداز که برای شناسایی جرایمی چون وارد کردن تصادفی رمز کارت اعتباری کاربرد دارد.

  • استفاده دوربین مداربسته در صنعت

 دوربین مداربسته ای که در صنعت استفاده میشود حساس به درجه حرارت است. در هر مرحله ای از فرآیند ، درجه حرارت را اندازه گیری میکند.در کارخانه های صنعتی از دوربین مداربسته در محل یا مراحلی از کار بهره گرفته میشود. در کارخانه هایی مانند: کارخانجات شیمیایی یا نیروگاه های هسته ای استفاده از دوربین اسکن خط تولید و دوربین حرارتی رواج دارد.

  • کاربرد دوربین مداربسته به منظور نظارت بر کارمندان

به منظور نظارت بر کارکنان و بررسی عملکرد آنها کارفرما میتواند ، دوربین را در محیط کار نصب کند. البته نصب آن در ساختمان های اداری و کاری ، باید با اطلاع رسانی انجام گیرد.

  • کاربرد دوربین مداربسته به منظور برقراری امنیت در حمل و نقل

در حمل و نقل برای جلوگیری از بروز حوادثی در خارج از دید، از دوربین مداربسته استفاده میشود. شناسایی خودکار پلاک خودروها از جمله دستاوردهای دوربین‏ مداربسته می باشد.

  • کاربرد دوربین مداربسته در مدارس

در صورت بروز هرگونه جرم و یا رفتار غیر قابل قبول از دانش آموزان،میتوان از تصاویر توسط دوربین مداربسته به عنوان مدرک استفاده کرد.

  • کاربرد دوربین مداربسته در مکان های ورزشی و تفریحی

استفاده از دوربین مداربسته در مجتمع های ورزشی ، مناطق توریستی ، رستوران ها و… باعث می شود تا حاضرین در آن مکان احساس امنیت داشته باشند. زیرا آسوده خاطر هستند که در صورت بروز حادثه ، پلیس می‏تواند از تصاویر دوربین مداربسته استفاده کند.

  • کاربرد دوربین مداربسته در بیمارستان ها و مراکز درمانی

بیمارستان ها مکانی حساس هستند. افراد زیادی به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می کنند یک سهل انگاری ساده ممکن است منجر به حوادث ناگوار و غیر قابل جبران شود. نصب دوربین مدار بسته در این مکان ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مطلب سعی کردیم انواع دوربین های مدار بسته را با شرحی مختصر به همراه عکس های مربوط به آن بازگو کنیم. شرکت اعتماد شبکه پرهام در زمینه نصب و فروش تجهیزات انواع دوربین مدار بسته و همچنین نصب و کابل کشی شبکه و دوربین های تحت شبکه سالهاست فعالیت میکند. چنانچه در زمینه خرید دوربین مداربسته و یا نصب انواع دوربین مدار بسته نیاز به شماره دارید میتوانید با شماره های ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “انواع دوربین‌ مداربسته و کابرد های آن

  1. پی جی در گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

    1. admin گفت:

      عضو خبرنامه ما شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *